Kjøpsbetingelser
1. Avtalen
Disse angitte vilkår regulerer kundens bruk av varer og tjenester levert av selger, heretter kalt selger. Disse vilkårene gjelder for alt salg fra selger så lenge ikke annet er skriftlig avtalt partene i mellom.
2. Partene
Selger:
Orinta’s Business Consulting
Org.nr. 922739463 MVA
Venneslaveien 70, 4619 Kristiansand
Tel.46259111
E-post: fenoq@fenoq.no
Kjøper:
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
3. Priser og levering
Prisene er oppgitt i NOK og inkludert moms.
Vi garanterer at prisene alltid er aktuelle. Selger reserverer seg for eventuelle feil som kan oppstå på grunn av tekniske feil. Vi forbeholder oss retten til å kanselere alle ordre uten å oppgi grunn.
4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren. Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
5. Betalingen
Kjøp i nettbutikken kan foretas gjennom betaling med KLARNA, eller VIPPS. .Beløpet blir trukket når varen er plukket for utsendelse. Vipps betaling utføres ved å følge instrukser i Vipps-appen.
6. Levering
Levering av produktene skjer via post. Vi bruker POSTEN.
Dersom levering av produktene blir forsinket, vil du kunne finne denne informasjonen hos Posten. Dersom uforutsette ting skjer vil vi sende ut informasjon så raskt vi har kunnskap om det, det samme gjelder informasjon om og eventuelt når levering kan skje, eller om produktet(ene) er utsolgt.
Du er ansvarlig for å påse at leveringsadresse er korrekt på din ordrebekreftelse. Dersom du velger VIPPS betaling er det svært viktig at du bekrefter din leveringasdresse i VIPPS slik at varene kommer frem til deg.
Normal leveringstid er 1 – 4 virkedager etter pakken er sendt fra oss. Enkelte strekninger 4 – 5 virkedager. Egne leveringstider vil gjelde før høytider og helligdager. Under høysesong/ Når ordren din er sendt fra oss mottar du sporingsinformasjon på SMS.
Tips: Last ned postens sporingsapp.
Uavhentet pakke
Bestiller du og ikke henter pakken på postkontoret innen hentefristen på 14 dager, returneres pakken til oss. Vi vil da sende ut en faktura på 500 kr i gebyr for uavhentet pakke. Dette gebyret består av porto frem, returporto samt administrasjonskostnader i forbindelse med dette. Skulle du av ulike årsaker ikke kunne hente pakken, må du gi beskjed til oss slik vi kan søke om at pakken kan ligge lenger på postkontoret. For å unngå dette gebyret må man aktivt ha informert om at man ikke har mulighet til å hente pakken eller ønsker å avbryte ordren. Å forholde seg passiv å la pakken gå i retur vil utløse gebyr på 500 kr for å dekke våre kostnader.
7. Risikoen for varen
Ved sendekjøp går risikoen for varen over på kjøper når han har fått varene levert etter punkt 6. Dersom forbrukeren har bedt en tredjeperson om å motta eller hente varene på hans vegne, går risikoen over når denne personen har fått varene i sin besittelse.
Dersom varen forsvinner eller blir skadet før den fysiske besittelsen er overtatt, bærer altså selger risikoen for dette. Blir varen borte eller skadet etter fysisk overtakelse, bærer kjøperen risikoen for det. Dersom forbrukeren velger en egen fraktfører til å utføre transportoppdraget, og det ikke var selgeren som tilbød dette transportalternativet, går risikoen over på forbrukeren når hans egen fraktfører har fått varen i sin besittelse.
8. Angrerett
Ved kjøp av varer på fenoq.no forholder vi oss til angreretten i forbrukerkjøpsloven, som gir deg rett til å heve kjøpet innen 14 dager. Angrefristen utløper 14 dager etter den dag du eller en annen tredjemann enn transportøren, som du har utpekt, får den siste varen i fysisk besittelse.
Legg merke til at produkter vi selger er klassifisert som helsevern og kosttilskudd og dermed ikke omfattes av angreretten. Vi anbefaler at du tar kontakt med kundeservice fenoq@fenoq.no for å få godkjent returen før du sender produktene.
Produktene som returneres skal sendes tilbake til oss innen rimelig tid. Produktene skal være uåpnet og ikke brukt.
Returkostnader
Hvis du angrer kjøpet betaler du selv returfrakten.
Undersøkelse av produktene
Etter at du har mottatt produktene, må du, så snart du har anledning til det, undersøke om leveransen er i samsvar med ordrebekreftelsen, om produktene er blitt skadet under transporten, eller om det er feil eller mangler ved produktene.
9. Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig fenoq@fenoq.no
10. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil vise til mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon
Dersom produktene har feil eller mangler når du får produktene i din besittelse kan du etter omstendighetene kreve retting av feilen, omlevering, prisavslag, erstatning eller at kjøpet heves.
Melding om feil og mangler ved produktene kan overbringes oss muntlig eller skriftlig. Dette må skje innen rimelig tid etter at du oppdaget feilen eller mangelen. Du har likevel alltid to måneders reklamasjonsfrist. Vi anbefaler av bevishensyn at reklamasjon sendes oss skriftlig.
Vi vil skriftlig bekrefte mottak av alle reklamasjoner.
11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen.
Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt.
Force majeur
Er selger forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet når partene ikke kan råde over den så som brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valuta restriksjoner, opprør og oppløp, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførselen av drivkraft, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er selger fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjons tilfeller og kreditere den til den mangelfulle vares tilhørende kjøpesum.
Taushetsplikt
Alle kundeopplysninger håndteres med stor diskresjon og kommer under ingen vilkår til å spres videre til utenforstående.
12. Garanti
Vi selger helseprodukter. Kjøperen har rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.
13. Personopplysninger
Ved å benytte våre tjenester aksepterer du behandling av dine personopplysninger som beskrevet i vår personvernerklæring på fenoq.no
Vi behandler kun personopplysninger som oppgis til oss og som er nødvendige for at vi skal kunne gjennomføre våre forpliktelser overfor deg.
14. Tvister
Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan du bringe saken inn for Forbrukerrådet der du bor. Alle tvister skal løses etter norsk rett. Bringes saken inn for domstolenem skal den avgjøres i kjøperens verneting, det vi normalt si i nærheten av der du bor. Vi vil følge Forbrukerklageutvalgets avgjørelser ved en eventuell tvist.